iletişim
     Gezlevi Tarihi ve Coğrafyası
     Aşık Ömer
     Oğuzname ve Gezlevi'de Bu gün Kullanılan Atasözleri
     M Yanar Hikayeleri
     DEVRENT--- Taih Olacak Tarihi DuvarYeni sayfanın başlığı
     Gezlevi'de Kullanılan Farklı Kelimeler
     Mevlüt Yanar Şiirleri
     Sağlık-Beslenme Sayfası
     Büyük Şairlerden
     Molla Mustafa,Sadrettin Kütükçü,Helim Mehmet,S.Kılınçer
     Nüfus
     iki İdam İki Şehit
     Gezlevi İçin Gerekli
     Bağcılık
     SEÇİM-MAHALLİ İDARELER
     Mantarlar
     KİRAZ HAK: HERŞEY
     Aladağ-Yerköprü
     Toktamış ATEŞ
     sosyal devlet
     Nürnberg'i Hatırladım
     coğrafya soruları
     Gezlevi'de Eski Ramazanlar
     fakılar-holuslar
     Denizden Yaylalara
     KOP ve Karayolu Yatırımlarında Durum
     M.Kemal Kronolojisi
     Kürt Meselesine Newsweek Yaklaşımı
     Zorunlu Askerlik
     Kahramanlar-Kitap
     M. Kemal, Milli Mücadele’ye niye daha geç katılıyor?
     Anasayfa Aktarmaları
     Almanca Cevaplar
     inşaat davaları
     Mahkeme Dilekçe Örnekleri
     Mehmet Acar-Yatırımlar
     Kınalıade Ali
     HZ İSA nın Vefatı
     Kamulaştırma Kanunu
     KURU KİRAZ
     yörük
     Yörük 2
     yörük 3
     yörük 4
     Yörük İskanı
     gezlevi tarihine ilave
     Hadim Meteorolojik Verileri
     19 Mayıs ABD Askeri
     Ermeni katliamı
     Milletvekili Maaş Kıyaslaması
     bel kayması
     Saanen Keçileri
     Irbık Ülüğü hikaye
     Anasayfa Aktarması mart 2012
     anasayfa Aktarma mart 2012
     astım
     M. Kemalin 24 Nisan Meclis açış konuşması
     Aydınlı Aşireti Özelliklerinden
     SULAMA PROJESİ
     Thresi-Yasemin
     sarıçavuş
     Kalorifer
     Eğri Göl-Hasan SayındanYeni sayfanın başlığı
     Molla Mustafa
     Vefat Şiirleri
     Orhan Deresi
     19 0cak anasayfa aktarması 2015
     ilgili siteler
     Her Yönüyle Korualan---Bilal Erdek
     Anasayfa aktarmaları haziran 2016
     Dilekçe örneği
     vazgeçme
     temmuz 2016 anasayfası
     FRANSIZCA..ÇALIŞMALARIM
     Rusça Çalışmaları...Ya izuçayu russki yazık
     Bozkır Barajı...Gökdere
     İnsani Gelişme Endeksine ...ülkeler
     Gezlevi'li Ali Efe.... Yüzbaşılardan
     5.6.2017 Anasayfa akatarması
     Anket Yapalım
     Link listesi
     Sayaç
     kafka
     mustafa özlem
     ıinsani gelişme basamakları
     ŞİİR ÇALIŞMALARI
     HADİMİ
     yeni şiirler
     Yeni sayfanın başlığı
     rasül
     işte...
     Suriyeliler ve Suriye
     GEZLEVİ KURULUŞU İLE İLGİLİ DÜŞÜNCELERİM
     Gezlevi Yemek Kültürü.

Kaynak gösterilmeden siteden alıntı yapılamaz.


KULYANAR - Aladağ-Yerköprü


06 Kasım 2007 Salı

Gezi Notları-7 (Hadim Aladağ ve Yerköprü Şelalesi)

 
Sonbaharda Aladağ’ı Keşfetmek

Erken sonbaharın Eylül’e sirayeti, insan ve yaşam için olgunluk sonrası hüzün başlangıcı gibidir. Bu sebeple Eylül melankolik, kırılgan ve alıngan bilinir. Eylül’de yazılmış kimi şiirlerin verdiği mesajın daha dokunaklı, sonbaharda çekilmiş fotoğrafların daha sakin ama buna mukabil daha rengârenk olduğu söylense, buna kimin itirazı olur?

-Yerköprü Şelalesi İçin Rota-

Konfad üyesi on arkadaşımla birlikte, Yerköprü Şelalesi’nde sonbaharın fısıldadığı ne varsa can kulağıyla dinleyeceğim. Niyetli olduğum için Aladağ yamaçlarının dillere destan üzümünü, şeftalisini yerinde tadamayacağım, ama iftar sonrasına bırakabilirim. Yöre ile anılır olmuş kiraza ise çare yok. Mevsimi geride kaldı onun.

Önce Yerköprü olarak belirlediğimiz fotoğraf alanının giderek genişleyeceğini hesap edemiyoruz. Fotoğraf gezileri böyle oluyor nedense. Bir tür fotomaratona dönüşüyor çoğu zaman. Yol güzergâhımız gidişte Konya, Güneysınır üzerinden; Karaman asfaltı, Güneysınır, Armısın, Kayaağzı, Habiller, Sağa ve Yerköprü Şelalesi. Buna hesapta olmayan ama iyi ki gitmişiz dediğimiz Çiftepınar ve Dülgerler Köylerini dahil ediyoruz.

Sabah toplanmamız geç de olsa bizi bekleyen 110 km.lik yola koyuluyor, fotoğrafa elverişli gördüğümüz kimi yerde kısa molalar veriyoruz. Yollar oldukça dar ve onarıma ihtiyaç duyuyor. Kayaağzı köylülerinin “kumpir” hasadı yaptığı bölgede fotoğraf için duruyoruz. Bizi arabasıyla yakalayan civar köylüsü Zeki Erim, Orman Müdürlüğünden emekli olmuş. Habiller Köyü’nden. “Çirkin Hasan Suyu” üzerindeki kıvrımlı ve dar yol ile az ilerideki tepelikten geçen yolun genişletilmesini ve güzergâh boyunca gördüğümüz çukurların düzeltilmesini istiyor. “Buralarda trafik kazaları eksik olmaz, yazın bunları” diyor. Not alıyoruz söylediklerini. Yolun altındaki kumpir tarlasında yoğun bir söküm çalışması görüyoruz. Tarlaya inip, fotoğraf çekmek için izin istiyoruz. Birkaç aile çoluk-çocuk traktörün işi kolaylaştırdığı tarlada hararetle patates söküyorlar. Hele kadınlara hal hatır sormaya gelmiyor. Bizi televizyoncu zannedip, kumpirin para etmediğinden yakınıyorlar. Oy verdikleri partinin emeklerini görmelerini istiyor birisi hararetle. Tarlanın içinde utangaç çocuklar biraz sonra bize iyiden alışıyorlar. Sabahın 08.30’u. Yarım saat kadar kalıp ayrılıyoruz. Kaptanımız Ersin, âlem adammış. Bir dediğimizi iki etmiyor.

Güneyin yollarında birbirine yakın çok sayıda çeşme görüyoruz. Yağışsız geçen kurak aylardan sonra hepsinin akmasını beklemiyoruz elbette. Aladağ’a uzanan yamaçlarda, başka yerlerde göremeyeceğimiz kadar üzüm bağları dikkatimizi çekiyor. Bağlar bozulmuş çoktan buralarda. Buğday cinsinden ekim alanı, bölgenin coğrafyası sebebiyle oldukça az.

Göksu Vadisi’ne, Yerköprü’ye ulaşıyoruz. Devasa şelaleden çağlayıp akan suyu tepeden izleyip çalışmamıza başlıyoruz. Suyun en yüksek debiye ulaştığı dönem bahar mevsimine isabet ediyor (Mart-Mayıs arası 1800/sn.). Şelâle civarında biri şahsa ait iki tesis var. Diğeri Konya Büyükşehir desteğiyle yapılmış. Son derece güzel, kamelyaları ve büfesi bulunan tesisin yapımına baharda başlanmış. Bitki dokusunun rengârenk hale dönüşünü yani bir ay sonrasını hayal etmeden geçemiyorum. Burada alabalık ve kahvaltılık türünden karnınızı doyurabiliyorsunuz. İsmet Uzer size yardımcı olacaktır.

Ekibimiz dağılıyor. Ben nehir yatağının üzerindeki yoldan yürüyorum. Buradaki tek evin sahibi Hacı Hüseyin ile tanışıyorum. Evin önündeki piknik masasına kurulup ehl-i sohbet 75’lik bu adamı dinliyorum. Ev ile nehrin ayırdığı kiraz tarlasının uzun hikâyesini anlatıyor. Önceki yıl şeftali ekili arazisinin sel suları altında yok oluşunu, kendi imkânlarıyla yaptığı işleri heyecan içinde döktürüyor. Kolumdan tutup, şelale başına kadar götürüyor. Burada yapılması gereken işi özetliyor yaşlı amca: “beş vakit namaz kılacaksın, ağaç dikeceksin.” 10 senedir meyve işiyle uğraşan amcanın sahip olduğu meyve ağacı sayısı tam 2500. Tamamı kiraz ve şeftali ağacı. Kiraz hasadı Haziran’ın 5’in başlayıp Ağustos’un 15’ine kadar sürüyormuş burada. Bu yıl Aladağ’dan 15 tır yüküyle Hollanda’ya kiraz yollamışlar söylediğine göre. Hadim İlçesini dünyaya meşhur eden kirazın hikâyesini soruyorum. Heyecanla anlatıyor. Buraya yakın Küplüce Köyü’nde bir adam 15 sene evvel arazinin kiraz dikimine uygun olduğunu öğrenmiş. Bakmışlar ki bu iş olacak, civar köylüler, üzümü de ihmal etmeden meyveciliğe girişmişler. Para kazanıp kazanmadıklarını soruyorum. “Allah var” diyor, “çok para kazandırdı ağaç bize, ondan dedim ya, beş vakit namaz kılıp ağaç dikeceksin diye.” “Niyetli olmasaydınız da, çay demleseydim size keşke” diyor Hacı Hüseyin. Meyvecilik sohbetinin üzerine, şelâleye yakın “Işıkini Mağarası”nı ve yolunun kötü olduğunu anlatıyor. Dünyanın en uzun ikinci mağarası olduğunu ve şimdilik dağcıların ziyaret ettiğini sözlerine ekleyip, Yerköprü Şelâlesi’nden Karaman yoluna çıkan güzergahı sıralıyor: “Dülgerler Köyü-Göynükkışla-Çuna-Zaladın-Kızılca. Sonra direk Karaman yolu’na çıkarsın.” Oturduğumuz sekinin altındaki yola bakarak, “pek de tekin değildir yollar” diye düşünüyorum.

Şelâle altına yakın yerde ayaklarımız soğuk suyun içinde keyif yapıyor, fotoğraf çekiyoruz uzunca bir süre. Çevresi muhteşem güzellikte. Geldiğimizden beri tesisin yukarısında, kartal yuvasını andıran tepedeki evlere bakıp duruyorum. Aşağıdan bakınca muhkem bir kale görüntüsü veriyor burası. Tahminime göre eski bir yerleşim alanı olmalı. Şelâleye gelen yolun kilometrelerce ilerisinden de görünüyor. İkindi sonrası, geziyi hemen bitirmek istemiyoruz. Kısa bir istişareden sonra Kaptan Ersin arabayı dağa doğru sürüyor. Tozlu topraklı yoldan ilerleyip köye ulaşıyoruz. Burası 30 haneli Çiftepınar Köyü. Köyün yaşlıları cami avlusunda oturuyorlar. Hemen dikkatlerini çekiyoruz. Taş yapılı, sıvasız evlerin arasına dağılıyoruz. Evlerden birinin önünde pekmez kazanı ocaktan henüz indirilmiş. Sıcacık. Köyün ekonomisine küçük katkılar yapıyoruz. Şekersiz, doğal Aladağ üzümünden yapılmış, üstelik taptaze pekmezi nereden bulacaksınız. İnsanlarla hemen kaynaşıyoruz. Yaşlılardan biri bize, yukarıdaki köye muhakkak gitmemizi söylüyor. Kiliseden bozma bir cami varmış. Akşam olmadan geri dönmek niyetindeyken, biraz da benim ricamla daha yukarıda bulunan köye gitmek üzere buradan ayrılıyoruz.

Dülgerler Köyü’ne girdikten sonra ilk işimiz söz konusu camiye gitmek oluyor. Köyün tek camisi köylünün dediği gibi kiliseden bozma değil. Duvarlarında ve önündeki çeşmede bol miktarda, muhtemelen Hitit veya Roma dönemine ait işlenmiş taşlar görüyoruz. Cami ve çeşme etrafında dolaşıp tek tek çekiyoruz bunları. Tam karşıdaki okul binasının avlusunda hareketlilik göze çarpıyor. Konya usulü pilav hazırlığı bu. İftar için. Vakit yakın ve teklif de gelince kalmaya karar veriyoruz.

Köyün centilmen muhtarı Hasan Hüseyin Büyükünlü, bana köy hakkında detaylı bilgiler veriyor. Dülgerler köyünün önceki adı “Düverler” imiş. Karamanoğlu Mehmet Bey’in annesinin bu köyden olduğunu ve yakın zamana kadar ona ait bir evin bulunduğunu belirtiyor. Bildiği kadarıyla bu adın “Oğuz boylarının” birinden geldiğini, Romalılar döneminde ise köyün adının “Artenada” olduğunu söylüyor. Genç muhtar, köyü hakkında epeyce bilgili. Burası vaktiyle en eski yerleşim alanlarından biriymiş. Üç şehirden oluşan yörede en varlıklı yer bu köymüş. Göynükkışla Köyü’nün zamanında askeri üs olarak kullanıldığını söylüyor. Civardaki diğer iki köy Manyan ve Bağdatkırı da bu önemli yerleşim alanını çevreliyor. Okulun olduğu yerde büyük bir yıkıntı olduğunu ve inşaat sırasında çıkan kabartma taşların cami ve çeşmenin yapımında kullanıldığını ifade ediyor muhtar. Çıkarılan buluntulardan dört tanesi okul bahçesinin içinde. Fazlaca zarar görmemiş mermerden bir aslan, üzerinde insan kabartmaları bulunan iki mezar taşı ve irice bir balık kabartması işlenmiş dikdörtgen bir mermer bulunuyor burada.

Arkeoloji Müzesinden ve diğer yerlerden gelen uzmanların anlattığına epey dikkat kesilmiş anladığım kadarıyla. Köyde Hitit, Yunan, Roma, Bizans, Selçuklu ve Osmanlı izleri bulunduğunu, köyün altında ise devasa Işıkini Mağarası’nın yer aldığını sözlerine ekliyor. Burada kazı yapılması halinde her yerden tarihi bir şey çıkacağını ve açık hava müzesi yapmak istediklerini söylüyor.

Dülgerler’in sakinleri konuksever insanlar, çok da cana yakınlar. Aniden gelen rüzgâr köyü toza boğuyor. Dışarıdaki sofralar iki sınıflı okul içerisine taşınıyor hemen. Akşam ezanıyla birlikte susuzluktan yanıp kavrulduğumuz günün iftarını su ile açıyor ve Konya usulü pilav ile karnımızı doyuruyoruz. Ardından Muhtar Hasan Hüseyin Bey’in evinde içtiğimiz çay yorgunluğumuza çare oluyor. İkindi sonrası dönüşe ayarlı fotomaratonumuz, yeni gördüğümüz insanları, köyleri tanımış, fotoğraflamış olarak sona eriyor. İyi ki gelmişiz buralara. Karanlığın bastırdığı Aladağ’ın adeta gizlenmiş yollarından Konya’ya doğru yola çıkıyoruz.

Geziye katılan fotoğrafçı arkadaşlarımız, Hacer Türktemiz, Nimet Türktemiz, Mustafa Karaçelebi, Hasan Karaca, Halis Peker, Adem Karakaya, Tahir Azman, Bilal Solak, Günseli Demirok ve kaptanımız Ersin’e, güzel ve uyumlu yol ahbaplıkları için teşekkür ediyorum.

 

 

 

GAM YÜKLERİ İLE YÜKÜMÜZ TUTTUK

Aşık ÖMERden

Gam yükleri ile yükümüz tuttuk
Hicran katarının kervanıyız biz
Feleğin ağusun aşında bulduk
Mihnet tekkesinin mihmanıyız biz

Hakikat yolunu tutmuş gideriz
Kemlik edenlere iy'lik ederiz
Hazret-i Hüda'nın emrin tutarız
Rah-ı hakikatın rehvanıyız biz

Ey Ömer aşk ile irfan yoluyuz
Serv-i tubaların servi dalıyız
Bizi sevenlerin biz de kuluyuz
Sevmiyenin şah ü hakanıyız biz

Bağrıma Ekin Tohum

Bağrıma ekin tohum
Yeşersin sakin ruhum


Milyonlarca yıl ben de
Yemyeşildim mutluydum
Canlılar gezdi tende
Sevgiliydim kutluydum


Bana ekseniz tohum
Gülümser temiz ruhuım


Ağaçlıydım ev oldum
Dallarım kuşa yuva
Sincaplara üst yoldum
Şen şakraktı dağ ova


Hasretim verin tohum
Murada ersin ruhum


Sel götürmesin beni
Sular şarkı söylesin
Yel üfürmesin emi
Çiçeklerle söyleşin


Bir kazma ve bir tohum
Sabırsız bekler ruhum

11.Şubat 2008

Mevlüt Yanar



Erişilmez

Bir erişilmeze duyulan özlem
Ruhları ateşte tava getirir
Dünya avucunda hükümdar olur
Belki mevlasına çabuk yetirir

Mevlüt Yanar

HADİM ADININ KÖKENİ
Hadim adını Keykubad’ın valisi Kamerüddin Hadim Bey den almıştır. (Büyük Sultan Alaaddin Keykubad Hadim Ermenek üzerinden Silifke’ye ordu yürütüp bölgeyi Ermenilerden temizleyince Kamerüddin Hadim Lala yı yöreye yönetici yapmış, onun başarılı yönetimi bahsedilen yerlerin Hadimeli olarak adlandırılmasını sağlamıştır.

Konuyla ilgili makalem Hadimin sesi gazetesinde 1994 te yayımlanmıştı. Bu konuda ipucu bilgileri Prof Osman Turan ın “Selçuklular Zamanında Türkiye” adlı eserinde bulunmaktadır.) Selçuklu sonrası Hadim İli Karaman Beyliğinin vatanı olunca İklim-i Karamanın bir parçası olmuş ve önemini yitirmiştir. Ancak idari birim olarak Merkezi bazen Pillonda (Taşkent-Pirlerkondu-Philedelfia…), bazen Hadim olmak üzere varlığını sürdürmüştür. 18.Yüzyılda Ebu Said Muhammed Hadimi’nin ülke çapında bilim ve tasavvuf adamı olarak ünlenmesi Hadim’i de Osmanlı Ülkesinde hatırı sayılır konuma yükseltmiştir. Zaman zaman Karaman ilçesine bağlanan Hadim 1926 da Hakettiği ilçelik ünvanını tekrar kazanmıştır.

http://www.gezlevi.com/2014/01/hadim-adinin-kokeni-hadim-nedir-nedemek/
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol